Ako začať

Ako začať podnikať a hlavne v čom začať podnikať sú najčastejšie otázky...

Konkrétne podnikateľské príležitosti a nápady nájdete v brožúre Podnikateľké príležitosti.   

1. Musíte vedieť čo chcete robiť v živote - môže to byť spojené s Vašou záľubou a musí Vás to baviť, musíte sa z toho tešiť. 

Príklad A: baví ma cvičiť vo fitness centre, chcem si tým zarábať na živobytie - ako na to? 1. Založím si s.r.o. alebo živnosť, spravím si trénersky kurz aby som mohol trénovať ľudí, nájdem si klientelu postupne vo fitness centre a po čase môžem pridať aj poradenstvo v oblasti výživy. 2. Nájdem si spoločnosť, ktorá vyrába doplnky výživy, dohodneme zmluvné podmienky. 3. Svojim klientom dodám produkty podľa ich potrieb. Zdroje príjmu: platba za trénovanie + provízie z predaja doplnkov výživy.

Príklad B: rád sa bavím s ľuďmi a chcem si tým zarábať na živobytie - ako na to? 1. Založím si s.r.o., alebo živnosť, spravím si webstránku kde budem propagovať mesto ktoré by som chcel ľuďom ukázať - napr.svoje rodné mesto alebo mesto kde bývam a poznám to tam. 2. Vytvorím programy - služby za poplatok. 3. Zoženiem a nájdem si klientov. turistov ktorí chcejú vidieť moje mesto a postarám sa o nich počas 2-3 dní za čo dostanem odmenu - to znamená že im vybavím ubytovanie, vybavím im výlety, zarezervujem miesto v bare alebo reštaurácii, obstarám odvoz.  

2. Musíte veriť tomu čo robíte a musíte sa v tom aspoň trochu vyznať.

Ísť do niečoho, o čom nemáte ani zdania a neveríte tomu, že to budú Vaši budúci zákazníci kupovať je zbytočné, lebo vás to nebude baviť a môže Vás to odradiť. Preto treba ušetriť čas a dobre si uvedomiť vaše silné a slabé stránky, vedomosti, znalosti a príležitosti a podobne. Napr.ak ste študovali marketing, asi si neotvoríte právnickú kanceláriu, takisto ako si maliar neotvorí kadernícky salón...  

3. Urobte si plán, kde presne napíšete : v čom budete podnikať, komu svoje služby/produkty ponúknete.

Je dôležité si presne stanoviť čo budete robiť a zamerať sa na to - potom začnete vidieť príležitosti ako preniknúť na trh. Tiež, dôležité je vedieť, či máte dosť potenciálnych zákazníkov a či im váš produkt alebo služba niečo prinesie. Zvážte dobre svoje šance - keď nájdete 3-4 konkurentov, nebojte sa toho, že už pre Vás nie je miesto na trhu - vždy je tu miesto ešte pre jednu firmu... Avšak ak je na v okolí 30 firiem, ktoré predávajú oblečenie, asi je lepšie pozrieť po niečom inom alebo byť niečim originálny.  

4. Rozmýšlajte o B2B aj B2C podnikateľskom zameraní.

Čo to znamená? B2B - business to business (firma pre firmu), čiže podnikanie vo firemnej sfére, príkladom je veľkoobchod alebo distribučná firma, ktorá zásobuje iné firmy produktami alebo službami. B2C - business to customer (firma pre zákazníka), čiže "bežné" podnikanie, ako napr. obchod s textilom, potravinami, predaj tovaru verejnosti v obchode alebo e-shope.  

5. Urobte si plán predaja a stanovte si ceny a ciele.

Toto je veľmi dôležité - musíte dopredu vedieť, komu a za koľko budete svoje služby/produkty ponúkať a predávať. Koľko sú vaše napr. mesačné predajné ciele aby sa vám vrátili náklady a vyprodukovali ste profit. Samozrejme, že keď plán použijete v praxi bude treba urobiť drobné korekcie, ale musíte vopred vedieť schému vašich príjmov.  

6. Prezentujte sa.

Dnes sa dá veľmi lacno a rýchlo osoviť množstvo potenciálnych zákazníkov. Prezentujte sa na webe. Je to lacné a efektívne riešenie a v dnešnej dobe nutnosť. Preto si vytvorte vlastnú webstránku alebo svoj e-shop. Na trhu sú cenovo dostupné a kvalitné riešienia už za 250 EUR alebo od 25 EUR/mesiac. Tiež nezabudnite si stránku na webe odprezentovať a urobiť jej reklamu - zadajte inzeráty, registrujte odkazy v on-line firemných katalógoch, skúste výmenu bannerov a iné. Prezentuje sa v regionálnych novinách. Určite aj vo vašom kraji, regióne, okrese či obci vychádzajú informačné noviny. Je to výborná príležitosť dať osobe vedieť a osloviť potenciálnych zákazníkov.